Fel i tjänst hos bilverkstad

FRÅGA
Hej.Köpte en bil för nästan 3 månader sen begagnad. Efter 1mil tändes motorlampan och varnade för partikelfiltret. Ringde verkstaden och påpekade detta, lämnade in bilen och dom gjorde en "rengöring".Men nu 2 månader efter så varnar den igen, kan jag kräva att dom byter partikelfiltret? Mvh Jimmi Dahl
SVAR

Hej!

Tack för din fråga.

Först och främst, har inte felet att göra med tjänsten hos verkstaden att göra så kommer du inte kunna kräva att de avhjälper felet.

Har felet att göra med tjänsten, så blir konsumenttjänstlagen aktuell enligt 1 § p. 1 KtjL.

Enligt 4 § och 9 § så är tjänsten "felaktig" ifall arbetet inte utförts fackmässigt och avviker från vad konsumenten (ni) har rätt att förvänta er. Det går att argumentera för att partikelfiltret ska hålla i mer än två månader och att verkstaden brustit i sin tjänst.

Kan det konstateras så kan man aktualisera 20 § KtjL om avhjälpande. Alltså att verkstaden ska reparera/byta ut partikelfiltret.

Med stor sannolikhet så kan du kräva att verkstaden ska byta ut filtret gratis då de inte gjort rätt första gången, ifall felet på partikelfiltret går att härleda till deras byte av det första gången.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik Olsson
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumenttjänstlagen (348)
2020-04-08 Är vi skyldiga att betala entreprenör för ROT-avdrag Skatteverket gett avslag för?
2020-04-03 Konsumenträtt vid fransförlängningar
2020-03-31 Vem ska ansvara för kostnader som uppkommer vid fel i tjänst?
2020-03-31 Kan man avhjälpa fel i tjänst på annat håll och begära ersättning?

Alla besvarade frågor (78776)