Fel i tjänst

Hej !

Jag som privat person har anlitat ett stort byggföretag för badrumsrenovering. Vid slutbesiktning med oberoende besiktningsman underkändes kakel- och plattsättning och allt måste göras om. Datumet då arbetet skulle vara

färdigställt har överskridits. Byggföretag erkänner felet och vill sätta nytt kakel och klinkel. Jag har inte fått vårtrumsintyg. Hur kan jag vara säker att tätskiktet inte är skadad och att det är fackmässigt utfört ? och att tätskiktet inte blir skadad när allt kakel och fogar görs om på nytt ? Arbetet har blivit försenad vilket är olägligt för mig - kan jag få begära avdrag på priset ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Ifråga om hur du får reda på att arbetet är bra gjort kan jag ej svara på utom att rekommendera att anlita en besiktningsman. Däremot kan jag svara på vad du har för rättigheter ifall det inte är gjort rätt samt besvara frågan om förseningen.

Eftersom du är en privatperson som anlitat en näringsidkare är konsumenttjänstlagen tillämplig, 1 § KtjL.

Tjänsten ska utföras fackmässigt enligt 4§ och fel föreligger om resultatet avviker från ett fackmässigt utfört arbete enligt 9 § p.1. När fel föreligger får du rätt att hålla inne betalningen, kräva omarbete och vid större fel även kräva prisavdrag och slutligen häva hela avtalet enligt 16 §. Detta så länge du reklamerat inom skälig tid, 17§.

Angående dröjsmålet så har näringsidkaren ett så kallat kontrollansvar. Kan hen visa att dröjsmålet var utanför hans kontroll så undgår hen skadestånd. Annars blir hen skyldig att ersätta skada som orskats dig, 24 & 31 §§ KtjL. Prisavdrag kan man inte få rätt till utan ens rättigheter är att hålla inne betalning, kräva fullgörande eller häva avtalet samt skadestånd. I er situation blir skadeståndet viktigast, vilket kan ses som ett slags indirekt prisavdrag.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare