Fel i renovering av badrum

Hej!

Mina föräldrar bor i bostadsrätt och alla bostäder har precis fått sina badrum och toaletter renoverade av ett företag men det har inte skötts bra.

Inför projektet skulle allt från båda badrummen bort. Det som låg kvar skulle de inte ta hänsyn till, utan kasta. Det finns 1 badrum och 1 toalett. Jag börjar med toaletten:

Det gamla kaklet ligger kvar (den är bara från golv till brösthöjd) fast de skulle ha tagit bort det (det var visst bara 3 lägenheter som hade kakel i den toaletten och nåt beslut fattades där som ingen vet om). Följden av att INTE ta bort det gamla kaklet men fortfarande byta ut rör, handfat mm har medföljt att det finns hål, utfyllnader som behöver fyllas samt att kakel gått sönder. Övrig vägg som INTE har kakel var tidigare med tapet för våtrum men nu är det borttaget och bara målat. Toaletten är INTE i samma goda skick som den var innan pga detta. Det enda som är bättre är takbelysningen och det nylagda golvet.

Styrelseordförande har i princip gått o gömt sig och vill varken svara på frågor eller ta fram avtal för att driva detta vidare. Mina föräldrar får stå ut med en toalett i sämre skick. Jag kommer till badrummet i nästa punkt men det får inte plats här... Vad finns det för regler och bestämmelser? Vad kan mina föräldrar göra? /Henry

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom att tjänsten avser arbete på en bostadsrätt och dina föräldrar är näringsidkare samt att avtalet är ingånget med en näringsidkare, är konsumenttjänstlagen (KtJL) tillämplig, enligt 1 § 2 p. KtjL.

Huvudregeln är att näringsidkaren ska utföra tjänsten fackmannamässigt, enligt 4 § 1 st. KtjL. Utifrån din text kan man utläsa att arbetet inte verkar vara utfört fackmannamässigt, då badrummet är i sämre skick efter renovering, än vad det var innan. Vidare tallar det ännu mer för att uppdraget inte har utförts fackmannamässigt, då kakel gått sönder samt att det finns hål etc.

Eftersom att tjänsten inte utförts fackmannamässigt, föreligger det fel i tjänsten, enligt 9 § 2 st. 1 p. KtjL. För att dina föräldrar ska få göra påföljder gällande, krävs det att de reklamerar, enligt 17 § KtjL. Det krävs att dina föräldrar meddelar näringsidkaren att de vill reklamera att det föreligger fel i tjänst.

Gällande påföljder är avhjälpande i första hand aktuellt, 20 § KtjL, dvs näringsidkare åtgärder de fel som föreligger. Avhjälps inte felet, får dina föräldrar antingen kräva prisavdrag, eller häva tjänsten. För att hävning ska vara aktuellt krävs det att syftet med tjänsten är förfelat och näringsidkaren insåg eller borde insett detta, enligt 21 § 2 st. KtjL.

Sammanfattning

I första hand skulle jag be dina föräldrar att reklamera och kräva avhjälpande. Näringsidkaren har en rättighet och skyldighet att avhjälpa felet. Vägrar de att göra det, kan dina föräldrar antingen kräva prisavdrag eller häva köpet, om de ovanstående rekvisiten är uppfyllda.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare