Fel i lagning av tak

FRÅGA
Jag anlitade en takfirma 2016 att behandla och måla ett eternittak, med utlovad livslängd på 10 år samt ny papp på garagetak. Total kostnad på ~58 000 kr.Firman anlitade arbetare som ej talade svenska eller engelska att utföra behandlingen och målningen av eternittaket. Arbetsledare från svenska firman inspekterade aldrig efter utfört arbete. En lagning som gjordes inspekterades endast på min insistering. Garagetaket utfördes aldrig utan jag utlovades åtgärd till våren 2017. Ingen kontakt från bolaget ens under sommaren. Begärde återbetalning av summan för garagetaket.2019 märkte jag att taket var fläckigt och bad dem inspektera då färgen flagnat av på flertalet ställen. Detta var i April. Företaget sa de skulle inspektera i Augusti, sedan september, sedan oktober, och sedan november. Senaste gången ringde de och ställde in pga sjukdom klockan 15 på dagen de skulle dykt upp. All kontakt var initierad från min sida. Först erbjöd de att jag skulle tvätta taket och de kunde försöka måla igen. Det kändes osäkert då jag inte är utbildad inom tak. Senaste budet är att ersätta 50% av målningskostnaden och skippa inspektionen.Det är endast några tusenlappar och jag misstänker att behandlingen inte utfördes ordentligt och är orsaken. Så jag tackade nej.De har nu frågat mig vad jag tycker är en rimlig summa.Hur ska jag ta detta vidare, då jag tycker att de inte fullgjort kontraktet på något sätt alls, och inte heller vill leverera inom garantin.
SVAR

Hej!

Tack för att du valt Lawline för att be om råd.

Denna situation regleras av Konsumenttjänstlagen(KTjL).

Situationen du beskriver är ett fall av fel i tjänsten (4, 9 § KTjL). Tjänsten och dess resultat ska leva upp till det du rimligen kan förvänta dig, vara i linje med alla lagar och regler, samt stämma överens med avtalet i övrigt. Om det är något fel som du upptäcker ska de lösa det utan kostnad (20 § KTjL).

Om dessa kriterier inte är uppfyllda ger det upphov till en rätt för dig att kräva prisavdrag (21 § KTjL). Storleken på prisavdraget motsvarar den kostnad som du, efter att ha kontrollerat att det inte går att lösa billigare, tvingas bära för att åtgära felet (22 § KTjL).

Du kan exempelvis vända dig till en annan firma, och få dem att åtgärda felen. Efter det kan du, med bakgrund av detta, kräva den första firman på det som andra firman fakturerar dig. Om de vägrar att betala kan du ta dem till domstol. Du kan också få hjälp av Konsumentverket.

Jag hoppas denna information blir till hjälp

Med vänlig hälsning,

Adam Novak
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumenttjänstlagen (363)
2020-06-30 Vad kan göras vid säljarens dröjsmål?
2020-06-27 Renovering, konsumenttjänstlagen
2020-06-26 Beställning av vara som inte kommit fram
2020-06-18 Tio-årig ansvarstid i småhusentreprenad

Alla besvarade frågor (81741)