Fått fastighet i gåva och reparerat, hur beräkna skatt vid försäljning?

År 2003 fick jag i gåva av mina föräldrar ett fritidshus. jag har nu bestämt mig för att sälja det undrar hur mycket skatt det är och hur fungerarar det med reavinst . Jag har inga skulder på huset och har under dom sist fem åren lagt ner cirka 300, 000 på nytt avlopp, dricksvattenbrunn, luftvärmepump samt målat och tapetserat allt inomhus. Just nu ligger budgivaren på 1,8 milj, Tacksam m jag kan få hjälp med att bena ut detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! När det gäller beskattning av vinst på försäljning av fastigheter så gör man en beräkning på skillnaden mellan ersättningen för den avyttrade fastigheten minskat med utgifterna och omkostnadsbeloppet (44 kap. 13 § inkomstskattelag). Omkostnadsbeloppet beräknas på så sätt att man tar anskaffningskostnaden (det man köpte fastigheten för) + förbättringsutgifter (44 kap. 14 § inkomstskattelag). När man fått fastigheten i gåva så har man ju inte någon anskaffningskostnad, det som då gäller är att man sätter sig i den tidigare ägarens situation, det räknas alltså som att du köpte fastigheten för vad dina föräldrar köpte den för (44 kap. 21 § inkomstskattelag).

Gällande de avdrag för reparationer och tillägg du nämner så ska det inte vara några problem att ta med dem i förbättringsutgifterna jag skrev om ovan förutsatt att de skedde de senaste fem åren (45 kap. 12 § inkomstskattelag).

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare