FrågaFAMILJERÄTTFaderskap06/04/2018

Fastställande och hävande av faderskap

Mitt faderskap faställs av domstolen på 80-talet baserad på blodundersökning bara. Jag var dålig informerad hade inga möjlighet att föra min talan.

Jag har försökt flera gånger med mamman först och barnet när det blev myndigt. Ingen av de vill ställa upp på DNA-prov även om jag skulle betala alla omkostnader.

Jag vill veta om jag är rätt far till mannen nu.

Frågan:

Har jag några möjlighet att få mannen att lämna DNA-prov?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du frågar om möjligheterna att få mannen att gå med på DNA-prov i syfte att fastställa faderskap, tolkar jag din fråga att du undrar om dina möjligheter att få faderskap fastställt eller upphävt.

Fastställande av faderskap

I det fall barnets mor vid barnets födsel är gift med en man kommer mannen automatiskt anses som barnets far enligt 1 kap. 1 § föräldrabalken. Detta är den så kallade faderskapspresumtionen. Om barnets mor inte är gift ska faderskapet fastställas genom bekräftelse eller genom dom enligt 1 kap. 3 § föräldrabalken.

Talerätt i mål om fastställande av faderskap

I det fall faderskap ska fastställas genom dom framgår i 3 kap. 5 § föräldrabalken att det som utgångspunkt är barnet som ska väcka talan i mål om fastställande av faderskap. I andra stycket framgår även att socialnämnden eller annan särskild förordnad vårdnadshavare kan väcka sådan talan.

Att det som utgångspunkt är barnet som ska väcka talan i mål om fastställande av faderskap innebär att det är barnet som har rätt att inleda rättegång härom. Den man som anser sig vara far till ett barn saknar däremot talerätt och kan därför inte väcka talan om att fastställas som far till ett barn. Det en man som anser sig vara far möjligtvis kan göra är att vända sig till socialnämnden, eftersom de ska försöka utreda och fastställa faderskap till ett barn som föds av en ogift mor enligt 2 kap. 1 § föräldrabalken.

Talerätt i mål om hävande av faderskap

Om jag tolkat din fråga rätt har ditt faderskap redan blivit fastställt. I det fall en man som fastställts som far vill häva sitt faderskap finns sådan möjlighet enligt 3 kap. 1 § föräldrabalken. I så fall är det domstol som får avgöra om faderskapet ska hävas eller inte. I 3 kap. 2 § föräldrabalken regleras även barnets möjligheter till att väcka sådan talan.

Övrigt

Det är inte möjligt att tvinga någon att gå med på att lämna DNA-prov om inte samtycke finns från den personen. Detta eftersom alla enligt grundlagen är skyddade från påtvingade kroppsliga ingrepp (2 kap. 6 § regeringsformen).

Det en man som tvivlar på sitt faderskap möjligtvis kan göra är att vända sig till socialnämnden, men om faderskapet redan är fastställt är det inte säkert att de kan göra så mycket.

Vänliga hälsningar,

Anna NilssonRådgivare