FrågaFAMILJERÄTTFaderskap16/06/2018

Fastställande av faderskap vid assisterad befruktning

En kvinna och en man, inte gifta, vill ha ett gemensamt barn. De åker utomlands för assisterad befruktning med donerade ägg och donerade spermier (båda donatorerna anonyma). Har jag förstått det rätt att det enda sättet för mannen att erkännas som fader är att de gifter sig och gör en styvbarnsadoption? Det räcker inte att de gifter sig och mannen ger sitt "samtycke" till behandlingen (eftersom donatorerna är anonyma)?

Lawline svarar

Hej!

För moderns del är regeln simpel. Om hon föder barnet i Sverige är hon att anses som barnets mor. Vad gäller assisterad befruktning anger 1 kap. 7 § föräldrabalken samma resultat - om en kvinna föder ett barn som tillkommit genom att ett ägg från en annan kvinna som är befruktat införts till kvinnan ska denne ses som modern.

För faderns del gäller att, om paret inte är gifta, mannen får faderskap genom att skriftligen bekräfta att barnet är hans med två vittnen närvarande. Bekräftelsen måste sedan skriftligen godkännas av socialnämnden och modern för att mannen ska få status som fader, se 1 kap. 4 §.

Om däremot paret är sambor (eller makar) finns en särskild regel i 1 kap. 8 §. Om barnet har fötts genom assisterad befruktning är det mannen som samtycker till befruktningen att ses som barnets fader, om det är sannolikt att barnet har avlats genom befruktningen.

Ifall paret är sambor krävs således bara att mannen har samtyckt till befruktningen. Om de inte är det krävs en skriftlig bekräftelse enligt huvudregeln. De behöver alltså inte gifta sig. Observera också att mannen inte i efterhand kan samtycka till befruktningen, utan samtycket ska ha skett vid tidpunkten för den.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare