Fastställande av faderskap och arv vid särkullbarn

Hej,

Jag har en fråga angående särkullbarn. Mina föräldrar är gifta och har två barn. De har inget äktenskapsförord. Nu har vi fått veta att det finns ett eventuellt särkullbarn som min pappa skulle vara far till. Han har aldrig erkänt det barnet och det finns heller inget skriftligt, dvs. just nu ord mot ord. Hur skall sådant bevisas och vad gäller för arv om min mamma skulle gå bort först eller om min pappa skulle gå bort först?

Tack för svar!

Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det verkar som att din pappa inte står bokförd som det eventuella särkullbarnets far. För att fastställa faderskap i sådana fall kan särkullbarnet vända sig till socialnämnden för en faderskapsutredning, 2 kap. 1 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K2P1S1). Socialnämnden kan då föra talan i domstol angående faderskap. Man fastställer faderskapet genom DNA-analys till exempel blodprov eller dylikt, 1 § lag om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap (https://lagen.nu/1958:642#P1S1).

Förälder avlider och pappan har inte ett särkullbarn
I det fall det visar sig att särkullbarnet inte är din pappas barn ärver den efterlevande maken med förtur framför gemensamma barn, 3 kap. 1 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). Du och ditt syskon ärver därefter vid den efterlevande makens bortgång både den först avlidna föräldern samt den sist avlidna föräldern samtidigt. Den först avlidna föräldern ärver ni då med efterarv, vilket beräknas i andelar, 3 kap. 2 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K3P2S1).

Mamma avlider först och det är bevisat att pappan har ett särkullbarn
Om din mamma går bort först och det har visat sig att särkullbarnet är din pappas barn kommer i första hand din pappa att ärva kvarlåtenskapen från din mamma i enlighet med 3 kap. 1 § ärvdabalken. När din pappa dör ärver du och ditt syskon er mammas kvarlåtenskap med efterarv, vilket som sagt beräknas i andelar. Om din mamma och pappa endast har giftorättsgods kommer din mammas kvarlåtenskap utgöra hälften av det gemensamma giftorättsgodset, vilket innebär att du och ditt syskon tillsammans ärver hälften av er pappas kvarlåtenskap alltså en fjärdedel var med efterarv.

Den återstående kvarlåtenskapen ärvs av din pappas bröstarvingar alltså du, ditt syskon och särkullbarnet, 2 kap. 1 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1).

Alltså får du och ditt syskon (om dina föräldrar inte har någon enskild egendom) vid er mammas bortgång först vid er pappas bortgång en fjärdedel var av pappans kvarlåtenskap i form av efterarv från er mamma, sedan får ni en tredjedel av den återstående kvarlåtenskapen som ett arv från er pappa vid hans bortgång. Särkullbarnet får en tredjedel av den återstående kvarlåtenskapen vid er pappas bortgång, särkullbarnet har ju inte arvsrätt från er mamma.

Pappa avlider först och det är bevisat att pappan har ett särkullbarn
I det fall din pappa avlider först och det är bevisat att särkullbarnet är din pappas barn har särkullbarnet rätt att få ut sin arvslott direkt eftersom särkullbarnet är bröstarvinge utanför det aktuella äktenskapet. Alltså får särkullbarnet en tredjedel av er pappas kvarlåtenskap. Er mamma ärver med förtur framför dig och ditt syskon, alltså två tredjedelar av pappans kvarlåtenskap, i enlighet med 3 kap. 1 § ärvdabalken. Du och ditt syskon ärver vid er mammas bortgång dels er pappas kvarlåtenskap i form av efterarv samt er mammas kvarlåtenskap. Här kommer alltså särkullbarnets arv att vara klart redan vid pappans bortgång och särkullbarnet kommer inte att blandas in vid er mammas bortgång, om inte särkullbarnet avstår sitt arv till fördel för er mamma. I så fall har även särkullbarnet rätt till efterarv vid er mammas bortgång.

Sammanfattningsvis fastställer man alltså faderskap genom DNA-analys. Arvet blir olika beroende på om särkullbarnet är din pappas barn eller inte samt vilken förälder som avlider först. Du och ditt syskon kommer att ärva med efterarv (under förutsättning att föräldrarna fortfarande är gifta vid den andra makens bortgång) samt ärva den efterlevande maken. Särkullbarnet har rätt att få ut sitt arv direkt och har inte arvsrätt efter er mamma utan blir bara aktuell vid er pappas bortgång.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare