FrågaFAMILJERÄTTFaderskap24/03/2018

Fastställande av faderskap

Hej min bror har varit med en tjej och hon va gravid under tiden de va tillsammans och sen gick de isär . Barnen är beräknad att komma i fabury förre månaden och nu vi vill veta om barn har kommit och vill begära dna test ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

När det gäller fastställande av faderskap så måste detta bekräftas om kvinnan inte är gift och den lagstiftning som är aktuell är Föräldrabalken. Är kvinnan gift antas maken vara far till barnet enligt 1 kapitlet 1 § Föräldrabalken. I denna situation så antar jag att kvinnan inte är gift eftersom att din bror vill fastställa faderskapet. Enligt 2 kapitlet 1 § Föräldrabalken har Socialnämnden skyldighet att se till så att ett faderskap fastställs genom en utredning om barnet bor i Sverige. Enligt 2 kapitlet 6 § Föräldrabalken ska Socialnämnden verka för att en blodundersökning görs om den som kan vara far till barnet begär det eller om det finns någon annan anledning till att en sådan undersökning ska ske.

Det jag kan råda din bror att göra är då att först och främst ta reda på om barnet är fött och sedan att begära en utredning ska göras angående faderskapet. Denna undersökning ska göras av Socialnämnden i den kommun som barnet är folkbokförd i enligt 2 kapitlet 2 § Föräldrabalken, alltså kan din bror vända sig till Socialnämnden i den kommun som barnet är folkbokfört i för att få faderskapet fastställt.

Hoppas att du fick svar på din fråga annars kan du alltid ställa en ytterligare fråga.

Lycka till!

Signe LundgrenRådgivare