FrågaFAMILJERÄTTFaderskap28/09/2018

Fastställande av faderskap

Hej!

Jag är 42 år och för 43 år sedan hade min mamma sexuellt umgänge med 2 bröder, inte samtidigt men inom loppet av någon vecka. Resultatet av detta blev då jag. De var i rätten för att fastställa vem av dom det var men på den tiden visade blodprovet bara att det var någon av de 2 och ytterligare prover behövdes.

De uteblev från allt de blev kallade till och min mamma orkade inte driva detta vidare.

Jag har själv gjort ett försök till att ta kontakt med dem för många år sedan, det slutade med att de gick upp i rök och jag la ner.

Nu vet jag att en av dem har avlidit för 2 månader sen och jag skulle verkligen vilja ha detta utrett, både för min egen skull men framför allt för mina 3 söners skull. Hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Möjligheten till fastställande av faderskapet

Om du vill få faderskapet fastställt behöver en talan väckas om fastställande av faderskap. Den talan ska väckas i domstol av barnet, vilket är du i det här fallet (föräldrabalken 3 kap 5 §). Att utreda vem som är far görs då genom ett DNA-prov. Som jag förstår dig var båda männen ovilliga till att delta i en faderskapsutredning. Domstolen kan dock besluta att ett DNA-prov ska tas i sådana här fall, trots att det strider mot mannens vilja, enligt 1 § Lag (1958:642) om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap.

Det är också möjligt att det går att utreda den brodern som är avliden. Rättsmedicinalverket kan göra släktutredningar för att utreda faderskap gällande avlidna personer. Finns det några sparade prover från den brodern som avlidit kan till exempel dessa användas. För att få använda sig av dessa krävs det dock även i denna situation att en domstol först beslutar om det.

Om fastställande av faderskap sker så är du arvsberättigad

Fastställs någon av bröderna som din far är du vad man inom arvsrätten i juridiken kallar för en bröstarvinge. Som bröstarvinge har du rätt att ärva din far när han går bort.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare