Fastställande av böter vid ringa narkotikabrott

Hej! Har blivit dömd för ringa narkotikabrott då jag hade ca 2,5 gram gräs (cannabis sativa) och 0,04 gram kokain på mig. Har nu fått besked om en böter på 9600 kronor (80x110 dagsböter + 800 till brottsofferfonden) för detta.

Är inte tidigare dömd för något och detta är första gången jag har varit inblandad med polisen. Är denna stora böter rimlig för brottet som begåtts?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dagsböter kan variera från 30 dagar till 150 dagar, med ett belopp från 50 kr till 1000 kr. Beloppet ska vara skäligt med hänsyn till individuella ekonomiska förhållanden (25 kap. 2 § brottsbalken). Vid ringa narkotikabrott används schabloner vid fastställandet av antal dagsböter som bygger på sorten och mängden narkotika (RättsPM 2012:7). De tabeller som finns är baserade på tidigare domar och syftar till att lika fall ska behandlas lika. Av riktlinjerna framgår att 1-3 gram cannabis leder till 40 dagsböter och upp till 0,2 gram kokain leder till 100 dagsböter. Straffvärdet kan justeras med hänsyn till förmildrande eller försvårande omständigheter. De dagsböter som anges är alltså inte absoluta utan fungerar som vägledning vid straffmätningen, i slutändan är det en bedömning från fall till fall. Det är svårt att ge ett konkret svar i ditt fall, eftersom det finns olika individuella faktorer att beakta, men generellt är min uppfattning att din böter framstår som rimlig i förhållande till brottet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare