FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut09/05/2014

Fastighetstillbehör och nyttjanderätt

Hej! Har köpt en fastighet med tomt. I vår vattenbrunn har grannen lämnat kvar sin pump, han har inte servitut ej heller nyttjanderätt. Har han juridisk rätt till pumpen nu? när den inte tagits bort innan vi köpte fastigheten. Tacksam för svar. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

2:4 JB anger att föremål som nyttjanderättshavare eller eljest annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten inte hör till denna, om inte föremålet och fastigheten kommit i samme ägares hand.

Kort kan sägas att "samme ägares hand" betyder att föremålet ska ha tillförts fastigheten i fastighetsägarens intresse. Således, om pumpen i brunnen tillkommit i säljarens intresse, har detta föremål tillhört fastigheten när ni köpte den. I ett sådant fall är ni med köpet numera ägare till pumpen.

Å andra sidan, tillkommer det en rätt för nyttjanderättsinnehavaren att bortföra de föremål som varit på plats under utnyttjandet av nyttjanderättsavtalet. Om ni nyligen tillträtt kan ett eventuellt nyttjanderättsavtal nyligen upphört, vartill grannen har rätt att bortföra sin pump trots att den inte varit borttagen när ni köpte fastigheten. (Här kan nämnas att ni eventuellt kan rikta anspråk mot säljaren om denne gett er fog för er tro att pumpen tillhörde fastigheten vid köp, se vidare 4:19 JB).

Om föremålet varit på plats en längre stund efter det att nyttjanderätten upphört har nyttjanderättshavaren mist till rätt till föremålet, som i sin tur blivit en del av fastigheten. Är detta fallet, är det ni som är ägare till pumpen.

Mitt bästa konkreta tips är att kontakta säljaren för att se om denne ingått några muntliga nyttjanderättsavtal med grannen. I annat fall föreslår jag att ni kontaktar en praktiserande jurist inom fastighetsrätt.

Hoppas mitt svar var till någon hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare