Fastighetsreglering

Hej. Jag har köpt en tomt som ligger ensligt i skogen.Markägaren intill o jag skulle vilja byta

en del av tomten med varandra ca 700 kvm då han skulle få mer skogsmark o jag en bättre plats att bygga ett enklare fritidshus på utan el o vatten.Finns det möjlighet att

göra ett byte på något enkelt sätt eller krävs det en dyr fastighetsreglering?MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår att din granne ska köpa en del av din fastighet och en sådan marköverföring kan endast ske genom en fastighetsreglering. En sådan fastighetsreglering ska vara i överensstämmelse med köpet genom ansökan till lantmäterimyndigheten senast sex månader efter dagen då köpehandlingen upprättades (4 kap 7 § jordabalken). Vidare ska fastighetsregleringen ske enligt reglerna om fastighetsbildning i fastighetsbildningslagen.

Eftersom marken är avsedd för skogsbruk får dock fastighetsbildning inte ske om möjligheten att ekonomiskt utnyttja skogen undergår försämring av någon betydelse eller innebär en skadlig delning av en skogsbruksfastighet, (3 kap 7 § fastighetsbildningslagen).

Ansökan om fastighetsreglering

Ansökan om fastighetsreglering ska vara skriftlig med undantag för att det kan ske muntligen vid ett förrättningssammanträde, dock endast om frågan lämpligen kan prövas vid samma förrättning. I ansökan ska den åtgärd som du önskar genomföra anges och även vilken fastighet du för talan för. Du kan också behöva ange din grannes fastighet eftersom saken även angår honom, samt din grannes namn. Ansökan ska innehålla det normala, dvs ditt personnummer, telefonnummer, adress, postadress och e-post. Vidare krävs att ansökan undertecknas av dig eller ditt ombud, samt att handlingar som är av betydelse för saken bifogas till lantmäterimyndigheten (4 kap 8 § fastighetsbildningslagen).

Andra alternativ

Om du verkligen vill undgå att genomgå en dyr fastighetsreglering kan du upplåta den delen av fastigheten som du vill överföra till din granne med nyttjanderätt eller arrende (7 kap jordabalken). Genom nyttjanderätt får din granne rätt att nyttja marken som du vill överföra medan han genom arrende får rätt att nyttja marken mot ersättning (8 kap 1 § jordabalken). Både nyttjanderätt och arrende ska upplåtas genom avtal och helst skriftligen. Det är dock viktigt att komma ihåg att detta inte är någon överföring av marken, du är fortfarande fastighetsägare till den men din granne har rätt att nyttja den. Det är en stor skillnad jämfört med en fastighetsreglering vilket i sådana fall skulle innebära att din granne blir fastighetsägare till de 700 kvm som ni diskuterat.

Sammanfattning

För att du ska kunna överföra en del av din fastighet till din granne krävs alltså en fastighetsreglering som sker genom ansökan till lantmäterimyndigheten. Du kan däremot upplåta marken till din granne med nyttjanderätt eller arrende om du vill undgå en dyr fastighetsreglering. Det är dock en stor skillnad mellan fastighetsreglering och det senare alternativet. För att göra en marköverföring så att din granne blir fastighetsägare av de 700 kvm måste alltså en fastighetsreglering ske.

Hoppas du fick svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du undrar över något mer!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare