FrågaEKONOMIÖvrigt30/05/2018

Fastigheter och samboförhållanden

Hej.

Jag har ett fritidshus inköpt 2014 för 1,7 miljoner och som idag är värderat till 2,8 miljoner. Jag planerar att bygga ut huset och min sambo (vi bor i hans hus) kan tänka sig att göra detta med mig. Hans förslag är att vi går in med 500.000 var till renovering och vid en framtida försäljning delar lika på vinsten men att jag får behålla 2.8 miljoner mer för vad fastigheten var värd innan. Då det inte är helt klart att vi kommer att sälja bostaden efter renoveringen (kanske ska hyra ut den) så tänker jag på värdeökningen av husets nuvarande värde (2,8) och att jag då förlorar den tidsmässiga ökade vinsten på den summan. Jag tänker att enda lösningen är att han måste köpa halva bostaden av mig, att vi delar lika på ränta och fasta utgifter samt renoveringskostnader för att i framtiden dela lika på vinsten. Tacksam för kloka råd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vände dig till lawline med din fråga. Jag tycker att det är väldigt klokt av dig att tänka igenom det här ordentligt. Lite saker jag tycker att ni ska prata igenom ordentligt

1.Vad händer om bostadsmarknaden går ner och huset därför kommer att vara värt mindre än 2.8 miljoner + era nya tillskott? 2.Om ni planerar att ha huset ett tag så kan det vara så att inflationen "äter" upp pengarna, har ni pratat om det? 3.Kanske ska man reglera äganderätten mellan er i procent? Tex så att du äger 75 % och han 25 % och så får ni båda den andelen oavsett utvecklingen? 4.Förtjänar han en lite större del än den procentuella andelen för att det endast kan ske med hans hjälp?

Det är också ett alternativ att han köper en del av dig för att ni ska ha samma inflytande över fastigheten. Det viktiga är att ni är överens. Det kan även enligt mig vara en bra idé att fundera på konsekvenserna av ert val om ni skulle göra slut. Ska ni sälja det då? eller skulle du tex vilja köpa tillbaka det ifrån honom? Jag tycker ni ska ta er en ordentlig pratstund och sedan reglera det ni kommer överens om i ett avtal.

Lawline RådgivareRådgivare