Fastigheter i bouppteckning

Om man äger en fastighet och avlider, redovisas inte fastigheten i bouppteckningen då? Gäller en person som avled för länge sedan och det står ingenting om någon fastighet i bouppteckningen men nu påstås det att vb ägde en fastighet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person avlider skall en bouppteckning upprättas och dessa frågor regleras i Ärvdabalkens (ÄB) 20 kapitel. Vad som sedermera skall ingå i bouppteckningen är den avlidnes tillgångar och skulder (20 kap 4 § ÄB).

I frågan anges inte vilket civilstånd som den avlidne hade, men det hade inte gjort någon större skillnad. Var personen gift finns en möjlighet att fastigheten som åsyftas var makens enskilda egendom och därför inte skall ingå, i andra fall som inte innefattar enskild egendom skall den dock ingå.

En fastighet är en tillgång som alltså skall ingå i en bouppteckning. Om det du skriver stämmer och personen alltså ägde fastigheten på något sätt (antingen själv eller delad) alternativt genom dold samäganderätt (mer om detta går att läsa här) skall den redovisas som en tillgång.

För att summera skall en fastighet som personen äger redovisas i en bouppteckning så länge det inte var en parters enskilda egendom.

Finns det fortfarande oklarheter eller framkommer annan information får ni gärna lämna en kommentar nedan!

Victor StrömwallRådgivare