Farbror ger pengar till endast 1 av sina syskonbarn, kan det bli rättsprocess?

Hej,

Jag oroas över att min farbror kan ha gjort något som kommer att bli ett problem för efterlevande vid en framtida bouppteckning och dödsbodelning. Min farbrors föräldrar är båda avlidna. De var initialt 3 syskon, men en har avlidit. Likaså dennes partner och deras gemensamma barn. De hade bara ett barn och denne fick i sin tur inga egna barn. Min far har bara ett barn, jag och min mor är avliden. Jag har i min tur 3 barn i 2 förhållanden. Det äldsta barnets pappa lever, men de har ingen kontakt de 2 yngres far är avliden. Min farbror har nu skänkt bort ca hälften av sina finansiella tillgångar till mitt äldsta barn och inget till de övriga. Min fundering är nu huruvida detta är något som kan ställa till problem framöver vid en framtida bouppteckning? Min far lever än, men har en förvaltare pga sjukdom så det lär bli synat från alla håll. Mina 2 andra barn är givetvis avundsjuka på sitt halvsyskon och kommer garanterat driva en rättsprocess om det finns möjlighet till det. Jag känner att det bästa är att klara upp det medan han fortfarande lever själv. Därav min fråga. Mvh K

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

När din farbror går bort är den legala arvingen endast din far. Om jag har förstått dig rätt är din farbrors föräldrar borta, även hans partner och barn. De var tre syskon men nu är det endast din far och din farbror kvar, vilket resulterar i att din far ensam är legal arvinge 2 kap 1 och 2 § ärvdabalken. Om din far skulle gå bort före din farbror träder hans barn i hans ställe, vilket från din information verkar vara du själv, om du inte har några syskon. Denna arvsordning jag beskrivit gäller om ett testamente inte anger något annat. Exempelvis kan din farbror kanske testamenterat bort all egendom till en viss person eller förening till exempel och då ärver inte din far någonting.

Det är endast barn eller någon som träder i barnets ställe (vanligtvis barnbarn osv.) som har speciella skyddsregler när det kommer till arvet. Dina barn/syskonbarnen till din farbror har inga arvsrättigheter i er situation. Alla barn har minst rätt till sin laglott, från sina föräldrar vilket är hälften av det aktuella arvet som finns (arvslotten). Man kan alltså inte göra dina barn arvslösa enbart genom ett testamente på grund av skyddsregler, utan de kan driva en rättsprocess och i vilket fall få ut något.

Som huvudregel får du göra vad du vill med dina pengar medan du lever, om din farbror har gett pengar i gåva till ett av dina barn är detta inget som går att driva en rättsprocess om senare av dina andra barn. Det hade varit en annan sak om din farbrors barn varit i livet och han gett bort en stor summa pengar till någon, då hade de barnen eventuellt kunnat göra en sak av det, men det är en helt annan situation. Det som finns kvar efter din farbrors bortgång kommer din far att ärva om din farbror inte testamenterat bort det till någon annan/andra.

Utifrån din information jag fått kommer det inte uppstå något problem eller kunna bli fråga om någon tvist mellan dina barn då de varken är arvsberättigade/dödsbodelägare eller är bröstarvingar (barn) till farbrodern. Dina barn skulle först vara arvsberättigade (om det inte finns något testamente) om både din far och du själv avlider innan din farbror.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare