Får sambor använda varandras bilar hur som helst?

Mia har ingen bil och har utryckt sin stora lättnad över att Max har bil som hon kan få låna. Max undrar nu, har hon verkligen rätt att använda hans bil hur som helst bara för att de blir sambos?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Reglerna kring sambor regleras i sambolagen (2003:376). Om Max köpt bilen för sitt eget bruk utgör detta Max egna egendom och han ska anses som enda ägaren till bilen (3 § sambolagen). Viss egendom kan bli gemensam i ett samboförhållande, nämligen hushållsmaskiner, möbler och annat inre lösöre avsett för sambornas gemensamma hem (6 § sambolagen). Till detta hör inte en bil. Därför kan bilen inte bli deras gemensamma bara på grund av att de blir sambor. Bilen kommer tillhöra Max och Mia har därför inte rätt att använda bilen hur som helst.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare