FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis08/09/2018

Får polisen kroppsvisitera och genomsöka min bil utan tillåtelse och misstanke om brott?

Hej,

Var ute och körde bil en natt och blev stoppad av en polisbil, varpå de bad om legitimation och frågade om vad jag gjort då jag varit hos en vän. Efter detta väljer de att gå igenom min bil utan mitt tillstånd även om jag säger att jag inte godkänner detta, frågar om de måste ha skälig misstanke och om det är tillåtet för dem att göra detta och då säger polisen att det är det. De går självklart igenom hela bilen och kroppsvisiterar mig utan tillåtelse och misstanke om brott. Är detta tillåtet och har inte de gjort fel? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel ska en polis i sin tjänst ingripa på ett sådant sätt som är försvarligt med hänsyn till syftet med åtgärden och övriga omständigheter [8 § polislagen]. En polis får också stoppa ett fordon om det finns anledning att anta att du som förare gjort dig skyldig till något brott, om det behövs för att kontrollera dig som förare och reglera trafiken. Kontrollen av dig som förare kan baseras på flera olika lagar som exempelvis lag om alkoholutandningsprov, lag om vägtrafikregister, trafikförordningen mm. Det måste alltså m.a.o finnas någon bestämmelse i en specifik lag som medger en kontroll [22 § polislagen]. Polisen får inte stoppa dig bara för att spana, utan det måste finnas någon grund som exempelvis om förutsättningarna för att inleda en förundersökning är uppfyllda. I förarbeten till 22 § polislagen har man beskrivit det som att det krävs någon typ av konkret brottsmisstanke för att polisen ska kunna stoppa bilen och kontrollera den. I din specifika situation vet jag inte om det fanns något som gav polisen en konkret anledning till att stoppa dig som att du exempelvis kört vingligt eller att de fått uppgifter om att en bil med ditt regnr lastar något olagligt. Polisen bör motivera detta när de ingriper på det vis de har gjort.

Kroppsvisitation

När det gäller kroppsvisitation krävs det att det kan antas att du begått något brott som kan ge fängelse som påföljd. Du måste också vara skäligen misstänkt för att kroppsvisitationen ska göras. I vissa fall kan dock även en person som inte är skäligen misstänkt bli kroppsvisiterad, men detta är enbart om det finns en synnerlig anledning för polisen att anta att de kommer hitta något som de kan ta i förvar eller om det kan vara till betydelse för utreda ett brott [28 kap. 11 § rättegångsbalken]. En polis får bara kroppsvisitera utifrån vad som är nödvändigt av säkerhetsskäl som exv. För att se om du bär vapen eller andra farliga hjälpmedel [19 § polislagen].

Genomsökande av fordon

Som huvudregel får en polis genomsöka en förares fordon i den utsträckning som behövs för att kontrollera om det finns några vapen eller andra farliga föremål som kan användas för att skada andra. Detta är dock bara om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att föraren faktiskt har farliga föremål i sin bil och förklaras förverkat enligt 36 kap. 3 § brottsbalken. Syftet med denna bestämmelse är just för att polisen inte ska kunna missbruka sina befogenheter och göra en ogrundad genomsökning, utan det måste antas med hänsyn till omständigheterna att en genomsökning ska göras. Dessutom får inte polisens ingripande vara mer ingående än vad som är nödvändigt [8 § polislag] och om det då bara var en vanlig kontroll kan det diskuteras om ingripandets omfattning var nödvändigt.

Vad kan polisen ev. dömas för?

Polisen kan dömas för tjänstefel för deras agerande med böter som straff, såvida inte deras agerande kan ses som "ringa" [obetydligt] [20 kap. brottsbalken]. Eftersom jag inte varit på plats kan jag inte bedöma huruvida deras agerande varit ringa eller ej.

Min slutgiltiga bedömning

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att baserat på den informationen du givit mig gör jag en bedömning att polisens agerande eventuellt kan betraktas som tjänstefel om deras ingripande inte har varit nödvändigt med hänsyn till omständigheterna och att det inte funnits någon anledning att anta att du hade vapen eller andra farliga föremål i bilen. Polisen får kroppsvisitera en även om man inte är skäligen misstänkt men då måste det finnas synnerligen anledning att anta att de kommer hitta något olagligt vapen som de kan ta i förvar, och just "synnerligen anledning" är ett rätt högt krav. M.a.o det krävs rätt mycket för att en polis ska kunna kroppsvisitera dig utan skälig misstanke om brott.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare