FrågaPROCESSRÄTT05/09/2017

Får polisen hålla inledande förhör på brottsplatsen med en brottsutsatt person under 15 år?

En person under 15 har blivit utsatt för ett rån, polis kommer till platsen och gärningsmännen finns i närområdet. Får polisen hålla ett inledande förhör med målsägande om vad som hänt och om andra vittnesuppgifter från denne även om denne är under 15?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid förhör av barn under 15 år skall som huvudregel en vårdnadshavare få närvara under förutsättning att det kan ske utan men för utredningen. Ett typfall där det kan vara till men är förstås när det är vårdnadshavaren själv som är föremål för brottsmisstankar.

I fallet du beskriver finns det inget som säger att personen inte får förhöras på plats men som sagt ska en vårdnadshavare få närvara. Du skriver också att gärningsmannen finns i närområdet och skulle det t.ex. vara så att han inte har gripits skulle barnet under 15 år få höras skyndsamt även utan närvarande vårdnadshavare för att ett snabbt gripande ska kunna ske.

Hoppas att du med detta fick svar på dina frågor!

Jenny ÅngströmRådgivare