FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/05/2018

Får polis begära min legitimation?

Hej!

Jag blev stannad av två poliser mitt på en gågata varpå den ena, efter att ha inlett med att säga "Jag känner igen dig", började ställa frågor om var jag var påväg och var jag bodde. När jag förklarade att jag bodde nära universitetet frågade han vad jag pluggade med en allmänt trevlig attityd. Sen bad han mig att visa legitimation. Plötsligt ställde frågan "Hur är det med rökat?" och frågade om jag hade någonting som jag inte förstod och nu inte kan minnas namnet på. Det verkade vara någon slags slang, antagligen drogrelaterad. Efter att jag svarat på frågorna verkade de inse att jag var oskyldig och tackade att jag svarade på frågorna och sa att de försöker förhindra narkotikaverksamheten i området. Han poängterade här att han nu förstår att jag inte hade med det att göra.

Min fråga är egentligen om jag kan få hjälp att tolka denna händelse. Jag kände att de inte gav mig någon tydlig förklaring varför de hade stannat just mig. Att jag fick visa legitimation, betyder det att de ansåg att jag var misstänkt för någonting? Jag fick heller ingen förklaring på vad han menade med att han känner igen mig. Kan det varit så att jag liknade någon som de misstänker? Jag undrar eftersom det kändes så olustigt att bli stannad mitt på en gata och få frågor som "Hur är det med rökat?" och att ge de min legitimation och sedan inte få någon tydlig förklaring eller ursäkt.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Generellt sett är det svårt för mig att svara på din fråga, då jag inte vet vad poliserna hade för avsikt med att stanna dig. En av polisens viktigaste uppgifter är att förebygga och förhindra att brott sker. Som de nämnde för dig försöker de förhindra narkotikaverksamheten i området.

Vad gäller polisernas begäran om att få se din legitimation kan nämnas att det inte finns någon allmän skyldighet att legitimera sig när du befinner dig på allmän plats. Polisen kan begära att få se din legitimation om du exempelvis misstänkts för ett brott (se 14 § polislagen). Polisen ska då ha en särskild anledning att anta att personen är exempelvis efterlyst. Anledning att anta är det lägsta beviskravet när det gäller utredning av brott, det måste finnas en konkret omständighet som gör det möjligt att börja utreda ett brott.

Det kan därför vara en potentiell möjlighet som du säger, att polisen tyckte att du var lik en misstänkt person, som eventuellt är förknippad med narkotikaverksamhet. Om de har anledning att anta har de därför rätten att begära din legitimation.

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533-300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare