Får parkeringsvakter lappa ens bil under tiden man letar efter en parkeringsautomat?

Hej

Jag parkerade min mc på en mcparkering i Stockholm, jag hade inte min iPhone med mig, under tiden jag letade efter p-automat lappades min mc, jag var borta 7-8 min.

Får det verkligen gå till så?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen juridisk skyldighet för en parkeringsvakt att vänta en viss stund innan denne ger p-boten. Av rutin så brukar de vänta i varje fall ett par minuter. På avgiftsbelagda parkeringar och parkeringsförbud brukar det finnas rutiner att vänta mellan fem till tio minuter innan p-boten skrivs.

Står man felaktigt på en handikappsplats så ger parkeringsvakten p-boten direkt.

Det är alltså troligast att vakten agerat lagligt i ditt fall, även om jag givetvis förstår att det känns frustrerande att få en bot på det viset.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare