FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt19/07/2019

Får motparten yrka på ersättning för tiden innan vi klandrade testamentet?

Hej

Vi har hamnat i en arvstvist efter vår far dog efter en tids sjukdom alzheimer. Han skrev ett nytt testamente då han var mycket sjuk till hans sambos fördel och barnens nackdel. Vi förstod att vi skulle ha svårt att vinna i rättegång och ville istället förhandla med vår fars sambo. När hon vägrade svara på våra frågor gick vi till en advokat och klandrade testamentet i september 2018. Det pågår nu en förhandling där vi har en tid i rätten i höst om vi inte löser detta innan. Nu har det visat sig att sambon har anlitat en advokat sen maj 2018 där de yrkar att vi skall betala hela hennes advokat kostnader även för den tiden advokaten har lagt innan september då vi klandrade testamentet.

Är det brukligt/tillåtet att vår motparts advokat yrkar att vi skall betala för den tid dom har lagt ner i fallet innan vi klandrade testamentet.

Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Yrkanden

När det gäller yrkanden så har man friheten att yrka på i stort sätt vad som helst. Det är alltså tillåtet för advokaten att yrka för kostnadsersättning för tiden innan ni klandrade testamentet (Rättegångsbalken 17 kap. 3 §).

Domstolen

Det är upp till domstolen att slutligen avgöra till vilken del ett yrkande ska bifallas eller inte. Därför är det viktigt att ni lägger fram alla bevis som talar emot en sådan ersättning. Var hellre "för noggrann" – man vill inte att domstolen bifaller yrkandet bara för att det inte fanns tillräckligt som talade emot det.

Jag förstår att detta måste vara en mycket svår process för er och önskar er all lycka till! Tveka inte att skicka in en ny fråga om det finns något mer ni undrar över!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare