Får mitt ex vara i vårt samägda hus?

Mitt ex har flyttat ut från vårat gemensamma hus, för 4 månader sen, till ny adress. Han äger fortfarande 50% av huset men det skall säljas. Han anser att han har full rätt att vara i huset, i mitt hem när han vill. Får han det ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i brottsbalken (BrB).

Den som intränger där någon annan har sin bostad gör sig skyldig till hemfridsbrott, och kan dömas till böter (4 kap. 6 § BrB). Eftersom ditt ex inte bor kvar i huset kan han alltså göra sig skyldig till hemfridsbrott även om han äger en del av huset.

Sammanfattningsvis har han inte rätt att vara i huset när han vill.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare