Får mina föräldrar öppna mina brev?

Hej!

Jag är för nuvarande 17 år gammal, blir 18 om ca ett halvår. Jag undrar om min mamma eller pappa får öppna mina brev som är addresserade till mig (från banken gällande kontobesked eller annat) trotts att de är mina vårdnadshavare och jag är under 18. Tror jag hittade en liknande fråga här någonstans men vill vara riktigt säker på vad som gäller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är i Sverige inte tillåtet att öppna och läsa någon annans brev utan samtycke (4 kap. 8-9 §§ BrB). Om brevet är adresserat till dig, och alltså inte till målsman för dig är det bara du som har rätt att öppna brevet. Om dina föräldrar trots allt öppnar ditt brev har de begått ett brott som heter intrång i förvar (4 kap. 9 § BrB). Det har alltså ingen betydelse att du är omyndig om du inte gett lov att öppna brevet.

Det finns dock undantag för när kan vara okej att öppna annans post (24 kap. 4 § BrB). Undantaget förutsätter att det föreligger en nödsituation. Det är inte troligt att ett brev från banken skulle kunna hota ditt liv eller din hälsa så som det förutsätts för att det ska föreligga en nödsituation. Det skulle isåfall snarare kunna handla om en nödsituation om det finns ett skyddsvärt intresse avseende egendom. Du nämner att det exempelvis rör sig om ett kontobesked, jag har svårt att föreställa mig en nödsituation avseende egendom som berättigar att öppna ett sådant brev.

Sammanfattningsvis har dina föräldrar inte rätt att öppna din post om breven är ställda till dig personligen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare