FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/02/2021

Får mina föräldrar bestämma över mig trots att jag fyllt 18 år?

Får mina föräldrar bestämma över mig trots att jag fyllt 18 år? Jag har just fått utegångsförbud i en månad och får inte åka till min pojkvän, får inte ta emot kunder (jag är utbildad fransstylist) och får endast lämna hemmet för skolan men nu är det lov så kommer alltså att sitta hemma i över 1 vecka och inte ens få göra mitt jobb som jag tjänar mina pengar på. Är detta verkligen ett beslut som de kan ta över mig? Anledningen till mitt utegångsförbud är att jag gjorde fillers i mina läppar, vilket de visste om men inte riktigt tyckte var okej men men detta tycker jag också är något som JAG får bestämma själv eftersom det är mitt utseende, mina pengar och jag är som sagt myndig. Vad kan jag göra eller säga till dem?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Får mina föräldrar bestämma över mig trots att jag fyllt 18 år?

När du fyllt 18 år och är myndig har dina föräldrar ingen juridisk rätt att bestämma över dig. De har alltså ingen juridisk rätt att t.ex. ge dig utegångsförbud i en månad, det eftersom du är myndig. Precis som du säger är det även ditt val vad du gör med ditt utseende nu när du är myndig.

Jag tolkar din fråga som att du bor hemma tillsammans med dina föräldrar och vill därför påpeka att även om de inte har en rätt att bestämma över dig längre så kan det ändå vara en god idé att göra sitt bästa för att respektera deras regler.

Vad kan jag göra eller säga till dem?

Som konkret svar på din fråga om vad du kan göra eller säga till dem så kan du t.ex. lyfta fram att de saknar stöd i lag för att bestämma över dig på sådant sätt som de nu gjort. Här tänker jag att det kan vara bra att försöka säga detta på ett lugnt sätt, för att på så sätt försöka undvika en eventuell konflikt. Mitt främsta tips är att prata med dina föräldrar och gemensamt försöka komma fram till en lösning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare