Får min pappa testamentera bort all sin egendom till sin sambo?

Min pappa har just gått bort och har i sitt testamente givit sin sambo (var aldrig gifta)stugan dom bodde i. Stugan var min pappas som han har ägt i många år innan han träffade sin sambo. I testamentet ger han sin sambo allt och hon skall förfoga över all hans kvarlåtenskap. När hon avlider skall hälften delas med mig och Min bror och hälften till hennes dotter. När sambon flyttade till min pappa tillförde hon inget till deras gemensamma boende. Hon har även saknat inkomst under flera år och blivit försörjd av min pappa. Min pappa tog ett lån i sitt namn för att göra förbättringar med stugan, lån och alla räkningar har kommit ut från min pappas konto. Är detta verkligen rätt?Skulle sambon ha avlidit innan min pappa, så fanns det inget han kunde ärva efter henne, testamentet gynnar bara sambon. Skulle uppskatta ett svar. Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att din pappa och hans fru inte skrivit något samboavtal eftersom du inte nämner något om det. Skulle det ändå vara så är du välkommen att höra av dig på nytt.

Jag tolkar det som att du och din bror är din pappas enda barn. Ni är därför hans bröstarvingar (2 kap. 1 § 1 stycket ÄB). Du och din bror har därför rätt att ärva lika stor del av er pappas kvarlåtenskap (2 kap. 1 § 2 stycket ÄB). Det ni har rätt att ärva är er laglott. Laglotten är hälften av er pappas kvarlåtenskap (7 kap. 1 § ÄB). För att göra det tydligt visar jag med ett exempel.

Exempel med fiktiva siffror:

Värdet av er pappas kvarlåtenskap: 100 000 kr

Laglotten: 100 000 kr/2 = 50 000 kr

Du och din bror ska därför i det här exemplet dela på 50 000 kr, d.v.s. ni ärver 25 000 kr var.

Du och din bror har alltså rätt att få ut hälften av värdet på er pappas egendom, resten får han testamentera bort som han vill. För att få ut er laglott måste ni påkalla jämkning av testamentet (7 kap. 3 § 1 stycket ÄB). Detta måste ni göra inom 6 månader från det att ni tog del av testamentet, annars förlorar ni er rätt att påkalla jämkning (7 kap. 3 § 3 stycket). Ni påkallar jämkning antingen genom att berätta för er pappas sambo att ni vill få ut er laglott, eller genom att väcka talan i tingsrätten.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare