Får min mor sälja sin fastighet när vi har arvsrätten efter våran fader?

Hej!

Min mamma och pappa var gifta när min pappa dog. Vi är totalt 9 syskon med samma mamma och pappa. Nu vill min mor sälja huset på öppen marknad, kan någon av mina syskon sätta sig emot denna försäljning? Varför hon vill sälja detta hus är för att vi syskon ej kommer överens. Enligt påstående av ett av mina syskon kan ej min mor sälja sitt hus utan att alla vi 9 syskon skriver under pappren vid försäljning då vi enligt uppgift ska ha arvsrätten efter våran fader.

Kan detta verkligen stämma?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet

Jag tolkar frågan som att du vill veta om din mamma kan sälja sitt hus, utan din och dina syskons underskrift, fastän ni har arvsrätt efter din fader.

Du skriver inget om ett eventuellt testamente från din fader, så jag antar att ni helt enkelt ärver enligt den legala arvsordningen.

Eftersom inget annat framgår av din fråga, antar jag att din mamma har lagfart på fastigheten/huset.

Frågan regleras i ärvdabalken (ÄB).

Din mor har arvsrätt och ni har efterarvsrätt

Du och dina syskon är s.k. bröstarvinge till din fader. Därför ska ni dela på arvet efter honom om inget annat framgår av testamente (2 kap., 1 §, ÄB).

Eftersom dina föräldrar var gifta, har din mor arvsrätt innan er och ni har istället fått efterarvsrätt. Det innebär att ni helt enkelt ärver efter din fader, när din mor har avlidit (3 kap., 1 §, ÄB). Hur mycket ni ska ärva efter er fader, beräknas utifrån en kvotberäkning. Det betyder att ni inte har rätt till en viss summa, utan istället utgör er arv efter din fader en kvotdel av kvarlåtenskapen efter din mor (3 kap., 2 §, ÄB).

Din mor kan fritt sälja egendomen

Din mamma har s.k fri förfoganderätt över egendomen hon erhöll i arv efter din fader. Det innebär att hon fritt kan sälja egendomen och på annat sätt disponera över egendomen. Däremot får hon inte råda över egendomen genom testamente.

Hur du kan gå vidare med din fråga

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga!

Om du har behov av ytterligare rådgivning, rekommenderar jag att du tar kontakt med din fackförening eller vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende. När det gäller arbetsrättsliga tvister är preskriptionstiderna ganska korta, därför är det bra att kontakta en jurist.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare