Får min hyresgäst montera ned och slänga mina saker?

Hej!

Jag ligger i en liten tvist med min tidigare hyresgäst som hyrt min bostadsrätt under ett (1) år och hoppas få lite hjälp.

Hyresgästen har vad jag upptäckte vid avflytt monterat ned och slängt en (1) fast installerad taklampa, två (2) el-radiatorer och ett (1) klaffbord i köket. Dessutom har ett av två el-radiatorer jag köpte och installerade vid inflytt gått sönder samt en dyna till hallmöbel slängts. Hyresgästen försvarar sitt agerande med att "det var gammalt och slitet" och att den "har köpt målarfärg och målat om vilket borde göra det kvitt". Hyresgästen tycker också att jag borde tagit med det som jag ville ha kvar (2 fasta installationer + 2 fasta el-radiatorer).

Förutom att jag tyckte väldigt mycket om min taklampa som jag fått av en tidigare sambo så undrar jag vad jag har för rätt till ersättning juridiskt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett hyresavtal, som fanns mellan dig och din tidigare hyresgäst, ger endast hyresgästen nyttjanderätt till egendom, det vill säga inte äganderätt till någonting. Detta innebär att hyresgästen är skyldig att återställa lägenheten så som den var när denne flyttade in. Hyresgästen har inte rätt att montera ned eller slänga någonting.

Den enda förändring en hyresgäst kan göra utan ditt, hyresvärdens, godkännande är att utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder, men om lägenhetens bruksvärde minskas därigenom har du som hyresvärd rätt till ersättning för skadan, detta framgår av jordabalken 12 kap 24 a § (här). Frågor om ersättning prövas av hyresnämnden.

Mitt råd till dig är att kontakta din tidigare hyresgäst och förklara att dennes handlande varit i strid med hyreslagstiftning och att du kräver ersättning för din förlorade egendom. Det du annars kan göra, om du anser att bostadens bruksvärde försämrats, är att vända dig till hyresnämnden. En sista åtgärd kan vara att upprätta en polisanmälan mot din hyresgäst gällande egenmäktigt förfarande enligt brottsbalken 8 kap 8 § (här) eftersom denne olovligen tillgripit din egendom.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Lycka till!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare