Får min hyresgäst ha inneboende i bostaden?

Hejsan!

Jag hoppas att ni kan ge mig ett svar på min fråga: Får person som hyr i andrahand av mig (bostadsägare) ha en inneboende? Jag fick tillstånd från hyresnämnden att få hyra ut till min gäst, men han vill nu gärna fördela på den stora yta med en vän. Kan detta räknas som hans inneboende? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förstår det som att du äger din bostad och din fråga regleras därmed i bostadsrättslagens 7 kap. om uthyrning i andra hand.

Det framgår av 10 § att styrelsens samtycke krävs för att en bostadsrättshavare ska få upplåta sin lägenhet i andra hand. Styrelsen ska även genast informeras om en sådan upplåtelse.

Vidare framgår av 11 § att då styrelsen inte vill ge sitt samtycke så kan bostadsrättshavaren vända sig till hyresnämnden för godkännande för upplåtelsen. Tillstånd ska lämnas då det för bostadsrättshavaren finns skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet ska dock begränsas till viss tid.

Sammanfattningsvis råder jag dig att vända dig till föreningens styrelse, alternativt hyresnämnden, gällande frågan om fler inneboende får ingå i andrahandsupplåtelsen. Även då du redan har ett godkännande för andrahandsuthyrning kan du då detta missbrukas riskera att förverka bostadsrätten för egen del så min rekommendation är att du inledningsvis inhämtar ett godkännande.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om inte är du välkommen att kommentera nedan så ska jag försöka förtydliga!

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare