FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt04/04/2018

Får min dotter åka utomlands själv om jag säger nej men mamman säger ja?

Hej. Min dottters mamma som är boende föräldrer vill att jag godkänner en utlandsresa. Mamman ska inte med själv utan dottern skall resa med sina vänner. Alla är endast runt 15 år gamla. Jag som umgänges förälder och har gemensam vårdnad tycker det är alldeles för tidigt att ge sig ut i världen på egen hand. Då jag är orolig att vad som helst kan hända. Resan skulle vara mellan Sverige-Spanien.

Så vad säger lagen? Va händer om hon skulle resa i alla fall? Vad kan jag göra då?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Eftersom att din fråga rör hur vårdnaden utövas så kommer jag att använda mig av Föräldrabalken (FB).

Vad innebär gemensam vårdnad?

När du och din dotters mamma har gemensam vårdnad är utgångspunkten att alla beslut som rör er dotter ska fattas gemensamt av er vårdnadshavare (6 kap. 13 § första stycket FB). Men det finns vissa undantag. Ett av dessa undantag är att boföräldern ensam får ta vissa beslut som rör de vardagliga händelserna, alltså din dotters mamma i detta fall (6 kap. 13 § andra stycket FB). Till vardagliga händelser hör bland annat kortare utlandsresor, men ingenting som har en större betydelse för er dotters framtid.

Får min dotter åka utomlands själv om jag säger nej?

I det här fallet är det svårt att avgöra om beslutet innebär en större betydelse för er dotters framtid när det handlar om att låta henne resa utomlands ensam vid 15-års ålder. Det skulle kunna vara så, vilket innebär att er dotter i teorin inte får åka utomlands utan att ni båda är överens (6 kap. 13 § FB).

I praktiken är det dock så att domstolen bara dömer i mål som rör boende och umgänge. Frågor där vårdnadshavarna är oense om vad barnet ska göra tas inte upp. Det kan därför vara svårt att se till så att dessa regler följs. Men om det är så att ni inte kan samarbeta gällande er dotter, eller att någon av er brister i omsorgen så kan domstolen besluta om ändring i vårdnaden (6 kap. 7 § första stycket FB).

Vad ska jag göra om min dotter ändå kommer att resa?

Det du kan göra innan resan är att prata med din dotters mamma om situationen och hur du upplever den. Du kan alltid påminna henne om vilka lagar och regler som finns. Ibland är det även så att flygbolagen har olika inställningar till barn som ska resa ensamma, så du kan vända dig till det flygbolag som är aktuellt och höra hur de brukar lösa sådana här situationer.

Skulle det vara så att du känner att situationen blir ohållbar så kan du ställa en ny fråga eller kontakta någon av våra jurister här på Lawline så hjälper de dig med att gå vidare med frågan.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga och så önskar jag dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänliga hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare