Får man utge sig för att vara någon annan på Internet?

Hej.

Är det olagligt att utge sig för att vara någon annan på sociala medier?

Som att tex använda någon annans profilbild & namn för att lura den riktige personens vänner på privat information eller göra inlägg som får den äkta personen att framstå i dålig dager.

Är det tillåtet att göra det som en bevisprovokation?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver skulle kunna utgöra bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken). Bedrägeri innebär att någon, genom vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i dennes ställe.

Påföljden för brottet bedrägeri är fängelse i högst två år. Är brottet ringa blir påföljden istället böter eller fängelse i högst sex månader.

Notera dock att det krävs att någon, efter att personen utgett sig för att vara annan, tar till handling eller underlåter att göra viss handling, och att detta medför vinning för gärningsmannen och förlust för den utsatte. Att enbart utge sig för att vara någon är inte brottsligt. Rekvisiten för bedrägeri måste nämligen vara uppfyllda.

Bevisprovokation är inte i något fall olagligt.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare