FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/06/2022

Får man tillbaka handpenningen vid köp av bostadsrätt?

Hej, jag har lagt handpenning på en bostadsrätt med tillträde 30/8. Detta då jag ska separera och måste sälja huset. Nu kanske det finns en chans att jag kan köpa ut min sambo och då behöver jag ångra mitt köp av bostadsrätt. Försvinner hela min handpenning i det fallet eller vad gäller?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget lagstadgat svar på din fråga, utan jag kommer att utgå från de allmänna rättsprinciper som finns på området för att utröna vad som gäller. I fråga om köp och försäljning av lös egendom brukar utgångspunkten vara att handpenningen anses utgöra en förskottsbetalning. Det innebär att säljaren ska betala tillbaka handpenningen om köpet inte genomförs. En bostadsrätt räknas som lös egendom, varför du i sådana fall torde ha rätt att få tillbaka handpenningen. Viktigt att komma ihåg är dock att avtalet alltid går före, dvs. om ni har avtalat om något annat, gäller det. Om ni i handpenningavtalet har infört en s.k. förverkandeklausul har säljaren i stället rätt att behålla handpenningen. En förverkandeklausul innebär att parterna har avtalat om att handpenningen i stället betraktas som en på förhand bestämd ersättning till säljaren om köpet inte genomförs.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare