Får man testamentera kvarlåtenskapen till barnbarnen?

Hej, vi är 2 syskon med egna barn. Båda våra föräldrar lever. Nu säger dem att en av oss ska få en skogsfastighet och den andra ska få försäljningsvärdet i pengar som en gåva. Sedan ska dem skriva ett testament där allting går till våra barn, deras barnbarn. Det är en avstyckad gård och en hel del bankmedel. Kan man verkligen göra så? Tänker på arvsrätten.

Mvh. En som undrar :)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du och ditt syskon är bröstarvingar till era föräldrar och har därmed rätt till er laglott. Laglotten är häften av arvslotten dvs hälften av arvet som ni skulle fått om det inte funnits något testamente. (7 kap 1§ Ärvdabalken) För att exemplifiera systemet med laglott kan man tänka att om kvarlåtenskapen efter era föräldrar var 1.000.000:- och ni är två bröstarvingar är arvslotten 500.000:- var. Om ett testamente fördelar kvarlåtenskapen annorlunda har man som bröstarvinge ändå rätt till sin laglott vilket i exempelet då alltså är 250.000:-.

Förutsatt att värdet av skogsfastigheten inte understiger laglotten är det alltså lagenligt för era föräldrar att testamentera bort resten av kvarlåtenskapen. Om värdet av skogsfastigheten understiger laglotten är testamentet ogiltigt i den delen där laglotten inskränks.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!

Med Vänlig Hälsning,

Felicia LundgrenRådgivare