Får man ta med medicinsk marijuana till Sverige?

Jag är svensk bosatt i Kalifornien (amerikansk medborgare) och har min doktor skriva ut recept på medical marijunana för sömn.

Så min fråga är kan jag införa och bruka det om jag åker till Sverige typ under 30 dagar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är olagligt att inneha och bruka narkotika i Sverige. Man kan då dömas för narkotikabrott till fängelse i högst tre år, eller om det är ringa till böter eller fängelse i högst 6 månader (1 § och 2 § narkotikastrafflagen). Dessutom kan man dömas för narkotikasmuggling om man tar in förbjuden narkotika till Sverige utan att anmäla det till tullen (6 § smugglingslagen).

Huvudregeln om man vill föra in narkotiska läkemedel i Sverige är att det krävs tillstånd (4 § förordningen om kontroll av narkotika). Men om man reser in i Sverige från ett land som är med i Schengen, vilket Danmark är, så får man föra in narkotika utan tillstånd om två förutsättningar är uppfyllda. För det första måste det narkotiska läkemedlet vara avsett för medicinskt bruk, och för det andra måste mängden stå i relation till resans längd, och får aldrig överskrida vad som motsvarar 30 dagars förbrukning (5a § förordningen om kontroll av narkotika).

Vad innebär detta för dig?

Eftersom USA inte är med i Schengen är det inte tillåtet att ta med medicinsk marijuana till Sverige. Gör du detta kan du straffas för narkotikabrott eller/och narkotikasmuggling.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare