Får man ta en idé hur som helst från någon?

Hej,

I tidigare företag som jag var delägare i med min dåvarande sambo blev vi år 2009 återförsäljare av värmepellets, till ett stort företag som tillverkar värmepellets.

Jag har ett stort kontaktnät i hästbranschen också och det var kunder till oss som använde värmepelletsen som strömedel i hästboxar, fungerade jättefint.

Jag tipsade företaget som vi var åf för om att man kan använda värmepelletsen även som strömedel till häst, katt m.m. Jag gjorde ett dokument som dom lade in på sin hemsida och hänvisade att det var ett tips från en åf.

2012 så blev vi som åf inbjudna till en träff med tillverkarna och på den träffen skulle det presenteras en nyhet.

Det visade sig att det stora företaget nu hade tagit bort mitt dokument med tips om stallströ och istället nu börjat tillverka egen specialpellets för stallströ.

Jag har inget emot produkten, den är jättebra. MEN, dom sa ingenting till mig/oss i förväg om detta, inte heller ett enda ord till tack fick jag varken på plats eller senare.

Jag sa till dom vad jag tyckte och dom bara nonchalerade mig. När dom sedan gjorde jackor med logogtypen för den nya produkten så BAD jag att få en jacka, det fick jag, men kändes motvilligt från deras sida. Kan du väl få.....!

Får man ta en idé hur som helst utan hänsyn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det skydd som främst skulle kunna vara aktuellt i ditt fall är ett upphovsrättsligt skydd. Upphovsrätten uppkommer formlöst till skillnad från andra immaterialrätter, vilket innebär att det inte krävs någon registrering. Skyddet uppstår automatiskt vid skapandet. Upphovsrättslagen innehåller en exemplifiering av vad som kan skyddas och ska tolkas i en vidsträckt mening. Det kan erhållas upphovsrätt för bland annat skönlitterära eller beskrivande framställningar och fotografiska verk (1 § URL). Det måste dock uppmärksammas att det inte kan erhållas upphovsrätt för idéer eller ren fakta.

Eftersom det inte går att åtnjuta upphovsrättsligt skydd för en idé innebär det i princip att man kan "ta" en idé hur som helst utan hänsyn.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare