FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/05/2020

Får man som pensionär vara borgenär för sitt barnbarns lägenhet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Borgenär

En borgenär är någon som har rätt till en prestation, vid lån är borgenären den som har lånat ut något, exempelvis pengar, och har rätt att få det tillbaka. Det finns inga lagregler om vem som får låna ut till någon när det gäller privatpersoner. Därmed är du fri att låna ut pengar till ditt barnbarns lägenhet. Om du istället frågar om huruvida du kan låna ut lägenheten till barnbarnet så är det bostadsrättsföreningen som bestämmer om det är tillåtet för dig att hyra ut lägenheten eller inte, du kan sedan hyra ut till vem du vill.

Borgensman

Ibland sammanväxlas ordet borgenär med ordet borgensman. En borgensman är någon som går i god för att en annan person kan betala tillbaka ett lån. Det är vanligt att banken vill att någon ska ställa upp som borgensman när en person ansöker om att få ett lån. Borgensmannen är då betalningsansvarig på samma sätt som låntagaren, men om borgensmannen tvingas betala till banken kan borgensmannen sedan kräva tillbaka vad denne betalat från låntagaren. Bankerna ska kreditpröva en borgensman på samma sätt som en låntagare, så här kan det påverka att den som ska ställa upp som borgensman är pensionär. Banken ska dock göra en samlad bedömning av personens betalförmåga, så det är möjligt att en pensionär godkänns som borgensman.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare