Får man som 35 åring ha sex med en 15 åring?

Hur är lagen just nu 2022; får en 15 år kille ha sex med en tjej som är 35?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta om en 35 åring kan bli bestraffad om hon har sex med en 15 åring. För att kunna besvara denna fråga, tittar vi i brottsbalken (BrB)

Att ha sex med någon under 15 är straffbart

Den sexuella självbestämmanderätten inträder vid 15 års ålder. Detta innebär att sexuella handlingar före denna tid räknas enligt lagen oftast som våldtäkt. Straffet varierar från fall till fall men brukar vara fängelsestraff i cirka 3-6 år (6 kap. 4 § brottsbalken). Om uppgiften du har angett stämmer att killen faktiskt är 15 år och inte yngre, och inget annat brott begås, finns det alltså inget rättsligt hinder för att en 35 åring har sexuellt umgänge med en 15 åring.

Sammanfattningsvis

Enligt brottsbalken får man som sagt sin sexuella självbestämmanderätt när man har fyllt 15 år. Så länge det finns samtycke, är alltså huvudregeln att sex mellan en 15 åring och 35 åring är lagligt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare