Får man skänka bort kvarglömda kläder?

Hej

Vi är en teater som får mycket kvarglömda kläder här. Hur länge måste vi förvara detta innan vi kan skänka bort det till välgörenhet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Vanligtvis räknas kvarglömda saker som hittegods och behandlas i Hittegodslagen. Det finns två centrala skyldigheter för upphittaren:

- Anmälningsplikt (1 § Hittegodslagen)

- Vårdplikt (2 § Hittegodslagen)

Skyldigheterna innebär att du måste anmäla det till polisen och samtidigt vårda det ifall ägaren skulle komma tillbaka för att hämta det. Efter anmälan löper en period om tre månader innan sakerna tillfaller upphittaren. I vissa fall måste man betala en viss avgift för polisens kostnader i samband med förvaringen av hittegodset.

För att vara på den säkra sidan rekommenderar jag er därför att föra en dialog med polisen. Förhoppningsvis går det att hitta en smidig lösning för båda parter.

Lycka till, och hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare