FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/06/2018

Får man själv straffa en brottsling?

Vi har nu i 5 års tid fått vårt barnbarns grav skändad , har väntat vid graven kvällar och mornar men inte lyckats få fast förövaren. Men vi vet nu vem det är pga många indicier som jag förstår inte räcker i domstol,så nu min fråga vad händer om vi sätter dit en kamrat? Blir vi straffade för det eller är det en förmildrande omständighet ? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det var tråkigt att höra. I Sverige är det inte lagligt att ta lagen i sina egna händer för att straffa någon annan på grund av ett brott, en sådan handling skulle tvärtom också kunna vara brottslig. Exempelvis skulle fysisk bestraffning av någon som begått brott kunna vara misshandel, och förstörelse av en brottslings egendom skulle kunna vara skadegörelse.

Förmildrande omständighet

En förmildrande omständighet är en omständighet som bland annat sänker längden på det straff domstolen dömer ut efter det att domstolen konstaterat att ett brott begåtts. Förmildrande omständigheter beaktas också när domstolen ska avgöra om fängelse eller något annat straff ska utdömas (exempelvis villkorlig dom) (30 kap 4 § brottsbalken). Lagen exemplifierar förmildrande omständigheter i 29 kap 3 § brottsbalken, men de är inte uttömmande. En annan omständighet som också beaktas är gärningsmannens motiv bakom brottet (29 kap 1 § andra stycket brottsbalken).

Om du eller någon annan tar saken i sina egna händer och begår ett brott mot en brottsling skulle en förmildrande omständighet kunna vara att ni blivit provocerade av personens brottsliga handling. Något som också skulle kunna beaktas är om motivet bakom brottet var att förhindra ett annat pågående brott (skändade av ert barnbarns grav). Sammanfattningsvis skulle det faktum att ni tror att personen har skändat ert barnbarns grav i 5 år kunna fungera som en förmildrande omständighet om ni begår ett brott mot personen i anledning av detta. Mitt råd till dig är därför att söka er till polisen istället och försöka skaffa mer bevis mot personen.

Jag hoppas att detta svar har varit till hjälp,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare