FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder03/07/2019

Får man servera alkoholhaltig dryck till en person över 18 år i sitt hem?

Hej!

Får man servera alkoholhaltig dryck till en person över 18 år i sitt hem?

Tack på förhand!

MVH

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

I 9 § alkohollagen uttrycks att man inte får bjuda en person under 20 år på alkoholhaltig dryck. Dock uttrycks i samma lag att det är tillåtet att bjuda den som inte fyllt 20 år på en mindre mängd alkoholdryck, under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt. Om man med mening eller av misstag bjuder för mycket alkohol begår man brott om "olovligt anskaffande av alkoholdrycker", vilket kan ge allt från böter till fängelse beroende på omständigheterna enligt 7 § alkohollagen.

Sammanfattningsvis kan sägas att man får bjuda en person som är 18 år på alkoholhaltigrdyck OM det är en mindre mängd och att drycken dricks på plats. Exempel på ett sådant tillfälle kan vara en släktmiddag. Kom även ihåg att olika personer klarar av olika mängd alkohol och att en fest med ordning lätt kan gå över till att bli kaotiskt om någon fått i sig mer alkohol än vad den klarar av.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen med ytterligare frågor!

Önskar dig en trevlig dag,

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare