Får man sälja produkter som är fake?

Hej, jag undrar om jag köper en produkt som jag avsiktligt vet är "fake" men säljer den som en äkta produkt tex ett Versace bälte, vad kan bli påföljderna av det om personen upptäcker att det är fake, kan jag på något sätt undvika alla efterföljder genom att skriva något innan han köper den tex vi tar ej emot returer.// hälsningar Gustav

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Jag utgår från att du säljer varorna i form av privatperson till en annan privatperson, köplagen (köpl) är då tillämplig, 1 § köpl. "Vi tar ej emot returer" är ett allmänt förbehåll och även om varan säljs med det så anses varan felaktig om

- varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,

- säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunnat räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet.

Att du säljer en produkt som du säger är äkta men som du vet är fake innebär att varan inte uppfyller de kraven som ställs enligt 19 § första och andra punkten köpl se ovan. Köparen har då rätt att göra påföljder såsom avhjälpande, omleverans, prisavdrag, häva köpet samt dessutom kräva skadestånd, 30 § köpl. Du kan alltså inte undvika påföljder genom att skriva ett allmänt förbehåll, svaret är detsamma även om du istället säljer varan som näringsidkare till en privatperson.

Jag kan också tillägga att den som äger ett varumärke, upphovsrätt, mönsterrätt eller ett patent äger den immateriella rätten till sin produkt. Att tillverka och/eller sälja likadana eller liknande produkter är ett brott mot immaterialrätten. Genom att sälja produkter som är fake kan du därför riskera att straffas enligt någon av de intrången som du gör. Jag rekommenderar att du inte säljer produkter som är fake överhuvudtaget.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Emil BengtssonRådgivare