Får man sälja nakenbilder?

Är det olagligt att sälja nakenbilder på sig själv till andra? Är 24år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är inte olagligt att sälja nakenbilder på sig själv.

En angränsande situation som skulle kunna vara olaglig är om du istället skickar bilderna till någon som inte vill emottaga nakenbilder och som inte heller har begärt dem (ofredande alternativt sexuellt ofredande; 4 kap. 7 § respektive 6 kap. 10 § andra stycket brottsbalken).

Brottet blir emellertid inte aktuellt vid försäljning eftersom köparen har då avsikt att ta del av bilderna. Det finns inte heller något annat brott som kan aktualiseras vid försäljning av nakenbilder på sig själv. Det är alltså lagligt att göra det.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Roman SzuterRådgivare