FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/09/2019

Får man ringa fritt från häktet?

Hej, min pojkvän sitter häktad för misstänkt medhjälp till mordförsök och min fråga är om han kan ringa mig utan mitt godkännande eller om det är tvunget att skickas godkännande blankett innan

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I de flesta fall kontrollerar Kriminalvården personen vem man vill prata med innan samtal beviljas. Man behöver därför ha namn, personnummer och telefonnummer till den man vill ringa. I vissa fall kan samtal beviljas under avlyssning.

Man får inte ringa om det kan påverka häktets säkerhet. Om man har restriktioner kan det också göra att du inte får ringa. Telefonsamtal med din försvarare får inte avlyssnas.

Dessa är de huvudsakliga reglerna som gäller för telefonsamtal när man är häktad. Vet inte vilken situation du befinner dig i men häktet brukar ofta vara behjälpliga, ifall du exempelvis inte vill att han ska ringa dig kan du säkerligen kontakta någon ansvarig och meddela att han inte ska få ringa dig om du exempelvis känner obehag.

För att svara på din fråga krävs vanligtvis inget godkännande i förväg från den man ringer till utan samtal från häktet får kopplas till i stort sett vem som helst så länge häktet godkänner det.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Alexander HedblomRådgivare