FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/07/2019

Får man räkna av häktestiden vid samhällstjänst?

Hej Lawline.

Jag var frihetsberövad i 3 dahar och häktad i ytterligare 7 dagar och fick ett straff om 240 timmar samhällstjänst.

Räknas dessa häktningsdagar av de 240h jag fick?

Om det görs och man har arbetat för mycket vad händer då?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hur man beräknar strafftid finns i strafftidslagen (här). Det stämmer att man i vissa fall får avräkna den tid man varit frihetsberövad (exempelvis anhållen eller häktad) från sin påföljd. Det finns dock vissa förutsättningar som måste vara uppfyllda för att avräkning från påföljden ska få ske. Dessa förutsättningar framgår alltså av strafftidslagen.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du har rätt att avräkna den tid du varit frihetsberövad från de timmar du dömts till samhällstjänst. Det krävs dock att påföljden som utdömts är ett fängelsestraff för att frihetsberövandet ska få räknas av från strafftiden. Eftersom du inte dömdes till att avtjäna något fängelsestraff har du ingen möjlighet att räkna av den tid du varit frihetsberövad från de timmar du dömts till samhällstjänst.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare