Får man parkera med dubbla parkeringsskivor?

Fick en automatisk P-Skiva som vi har monterat på insidan av vindrutan. Tyvärr sitter det en pålimmat äldre oxå på rutan.

Vi fick bot med orsak dubbla p-skivor.

Kan man göra så? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om parkeringsskivor finns i Trafikförordningen. Enligt 3 kap. 49 a § 3 p. ska skivan placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl synlig och läsbar utifrån. Bestämmelsen kan tolkas på så sätt att tidsangivelsen inte anses väl synlig och läsbar om det rör sig om två parkeringsskivor då parkeringsvakten inte med säkerhet kan bestämma den korrekta ankomsttiden. Att den ena parkeringsskivan är automatisk borde därför inte ha någon betydelse.

Utifrån den information du presenterat har parkeringsbolaget agerat korrekt då det fanns två synliga parkeringsskivor placerade framtill i fordonet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare