Får man övningsköra utan kökortstillstånd?

Om jag har blivit stoppad för olovlig körning, hade bara körkortstillstånd, och spärrtiden vart 6 mån, får jag då övningsköra under spärrtiden med handledare?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du tidigare hade ett giltigt körkortstillstånd som nu spärrats i sex månader. För att få övningsköra måste man enligt körkortslagen  bland annat ha ett körkortstillstånd, se 4 kap. 1 § körkortslagen. Därmed är det inte möjligt för dig att övningsköra utan körkortstillstånd trots att det sker med handledare.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Olivia SeverinssonRådgivare