Får man måla av någons tavla för privat bruk?

Hej!

1. Jag undrar om det är olagligt att måla av någons tavla ganska likt, dock utan att ha sålt det?

2. Om ja, Kan någon anmäla mig för plagiering utan att ha registrerat sitt mönster?

Det är en bild på en indian det gäller.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om upphovsrätt finns i Upphovsrättslagen (1960:729) (URL).

Till att börja med kan konstateras att den som skapat ett konstnärligt eller litterärt verk upphovsrätt har upphovsrätt till verket (1 § 1 st URL). Enligt lagmotiven är det konstnärligt om det är skapat med en konstnärlig ambition och i syfte att nå en konstnärlig verkan (Bernitz m fl, Immaterialrätt och otillbörlig konkurrens, 14:e uppl, s 53). Om målningen som du har målat av är tillräckligt originell, är det ett konstnärligt verk som upphovsrättsligt skydd (1 § 5 p URL).

Att inneha upphovsrättsligt skydd innebär att upphovsmannen har en ensamrätt till verket som inte får inskränkas. Så länge verket eller fotot utnyttjas oförändrat med korrekt källangivelse, och i enlighet med den ideella rättens krav (upphovsmannen har enligt 3 § URL alltid rätt att bli namngiven), behöver man inte söka överenskommelse med upphovsmannen (jfr 11 § URL).

Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Med privat bruk avses främst bruk inom privatlivet och för egen del, eller den närmaste familj och vänkretsens räkning (12 § URL). Det inskränker alltså inte upphovsmannens ensamrätt till verket att måla av målningen. Det är alltså inte olagligt att måla av någons tavla för eget bruk, så länge den ursprunglige upphovsmannen namnges.

Det innebär att du inte kan bli anmäld för att ha avbildat målningen. Din målning kan däremot bli en bearbetning av den tidigare målningen och kan därmed i sig uppnå upphovsrättsligt skydd i form av en bearbetning (4 § URL). Observera dock att du fortfarande inte får förfoga över din bearbetning i strid med originalverket!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare