Får man måla av kända tecknade karaktärer?

Hej, jag är en hobby konstnär som målar mycket , lägger upp på instagram och offentliga platser på internet. Som grupper på facebook. Jag har svårt att tolka lagen om copyright när det gäller att måla någon annans karaktär till exempel Disney's eller pippi långstrump( någon känd företags karaktär) Och visa upp men inte sälja? Så kallad ''fan art'' Vad är okej och inte okej? Detta gäller enbart för publicera bilden online och inte sälja. Vilket är uppenbart emot lagen. Jag hittade något som hette ''fair use'' men förstod inte riktigt det heller. Är det annorlunda om man gör en egen tolkning av karaktären( att man målar i sin egna unika stil) eller om man målar rakt av?

Är tacksam för svar i denna copyright djungeln

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer vi att gå in och titta i upphovsrättslagen (URL).

Vad innebär upphovsrätt?

För att få ett upphovsrättsligt skydd så krävs det att verket man skapat är tillräckligt originellt för att uppnå så kallad verkshöjd. Både Disney's karaktärer och Pippi Långstrump är tillräckligt originella för att vara skyddade av upphovsrätt, 1 § URL. I och med att de har ett upphovsrättsligt skydd så har också karaktärernas upphovsmän en ensamrätt att bestämma över och använda karaktärerna som de själva vill. En sådan ensamrätt är dels den ekonomiska ensamrätten vilken innebär att det enbart är upphovsmännen som får framställa exemplar av verket och göra det tillgängligt för allmänheten, 2 § URL. Ett verk görs tillgängligt för allmänheten exempelvis genom att läggas upp på internet eller genom att bjudas ut till försäljning. Ensamrätten består också av den ideella ensamrätten, vilket bland annat innebär upphovsmannens rätt att bli namngiven, 3 § URL.

Är det okej att måla av kända karaktärer?

Genom att du målar av exempelvis Pippi Långstrump som är skyddad av upphovsrätt, så framställer du exemplar av det verket, och gör därmed intrång i upphovsmannens ekonomiska ensamrätt. Genom att sedan lägga upp det på Facebook och Instagram, där i stort sett vem som helst kan ta del av din målning, så gör du det dessutom tillgängligt för allmänheten, vilket också är ett intrång i den ekonomiska ensamrätten, 2 § URL. För att det ska vara okej att måla av en upphovsrättsligt skyddad karaktär och sedan lägga upp den på internet krävs upphovsmannens tillåtelse.

Vad gäller frågan om det är annorlunda när man gör en egen tolkning av karaktären så är detta någonting som varit omtvistat. I NJA 2017 s. 75 bedömde Högsta domstolen exempelvis att en konstnär som målat av ett motiv från ett tidigare taget fotografi inte gjorde intrång i fotografens ensamrätt, med motiveringen att konstverket var såpass originellt och annorlunda gentemot med fotografiet. Med andra ord så kan det alltså ur ett upphovsrättsligt perspektiv vara okej att måla av en karaktär så länge den nya målningen är tillräckligt originell och annorlunda. Det kan dock vara svårt att själv avgöra vad som är tillräckligt annorlunda eller inte.

Sammanfattning

Om du målar av en karaktär rakt av och sedan lägger upp målningen på sociala medier så kan du som sagt räkna med att det är ett upphovsrättsintrång, och ingenting jag rekommenderar dig att göra. Eftersom det är svårt att själv veta hur originellt eller annorlunda ett konstverk måste vara för att det inte ska anses vara en kopia, så rekommenderar jag dig även att vara försiktig med att publicera målningar på Facebook som föreställer kända karaktärer, även fast du anser att du gjort en egen tolkning av dem.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Alma LövgrenRådgivare