Får man lov att göra varumärkesparodi på kända varumärken?

Jag har lekt lite med kända företags logotyper och bytt ut namnet till vårt företagsnamn. T ex Coca-Cola, Carlsberg, Google, Facebook, LEGO etc. Vi är i en hel annan bransch (järnhandel) så det råder ingen tvekan om att det är ett skämt. Tanken är att posta dessa fejk-logotyper på våra sociala medier utan något erbjudande. Som en rolig grej bara.

Riskerar vi att bli stämda för varumärkesintrång?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om varumärkesrätt och möjligheten till att göra parodier av kända varumärkeslogotyper. Varumärkesrätt regleras i varumärkeslagen (VmL). Mitt svar på din fråga blev rätt långt. Längst ner i svaret finner du en sammanfattning. Observera att en uppdaterad version av varumärkeslagen trädde ikraft 2019.

Ensamrättens innebörd i varumärkessammanhang

Ensamrätten till ett varumärke innebär att ingen annan får i sin näringsverksamhet använda ett förväxlingsbart kännetecken för sina varor (1 kap. 10 § VmL). Känneteckensanvändning kan enligt samma lagrum exempelvis ske på varan, dess förpackning eller i reklam. Den varumärkesrättsliga ensamrätten i VmL bygger alltså på en förväxlingslära där varumärken är förväxlingsbara om de avser varor av samma eller liknande slag.

Det som ska tas i beaktning vid varumärkesförväxling är produktregeln, som lyder: om produkterna är lika (ex: samma bransch) måste kännetecknen vara olika, och om produkterna är olika kan kännetecken vara lika.

Dock finns det ett utökat skydd för "kända" företag enligt EU-rättsligt direktiv och praxis (10.2c i EU-direktivet för tillnärmning av medlemsstaternas varumärkeslagstiftning). Väl ansedda kännetecken kan erhålla skydd även utanför bransch- och varuslagsgränserna om annans användning av ett liknande kännetecken skulle dra olämplig fördel av eller skulle vara till nackdel för det väl ansedda kännetecknets särskiljningsförmåga eller renommé (rykte/ställning). Sådana välkända kännetecken kan exempelvis vara Coca Colas eller Googles logotyp, med flera.

Möjligheten och utrymmet för varumärkesparodi utifrån EU-rätten

Varumärkesparodier kan förekomma i sammanhang som inte direkt rör försäljning av produkter. Användning kan ske helt, eller grundläggande, i icke-kommersiellt syfte för att fungera som ett sätt att väcka uppmärksamhet. Parodisk effekt kan också uppkomma då varumärken förekommer i oväntade eller ofördelaktiga sammanhang.

Även om den som gör parodi på annans varumärke delvis har som syfte att underhålla, sker detta på originalmärkets bekostnad och ofta med målsättningen att gå med ekonomisk vinning.

Varumärkesparodier kan även förekomma såväl inom som utom den direkta konkurrenssituationen. Vid användning av ett känt varumärke i samband med helt främmande produkter kan betraktaren nås av ett otydligt budskap, det kan väcka associationer som inte är önskvärda ur varumärkesinnehavarens synvinkel och peka på att ett slags band finns mellan ditt och det kända varumärket. Risken för minskad särskiljningsförmåga och mening samt negativa associationer av det kända varumärket kan alltså bli stor.

Kort om renommésnyltning enligt marknadsföringslagen

Renommésnyltning är när ett företag använder ett annat företags goda namn och rykte i syfte att de egna produkterna ska förknippas med dessa. Trots att du inte tänkte använda några erbjudanden i samband med parodilogotyperna, skulle situationen ändå kunna omfattas av en viss reklam eftersom du tänkte publicera det på företagets sociala medier. Detta skulle kunna anses som en försäljningskanal om ni ofta har erbjudanden i samband med inlägg. Renommésnyltning faller in under 5 § marknadsföringslagen (MFL) och stämmer alltså inte överens med god marknadsföringssed och är alltid att anse som otillbörlig marknadsföring om den i märkbar mån påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut och är då alltså inte tillåtet (6 § MFL).

Denna avvägning är upp till dig att avgöra eftersom jag inte vet omständigheterna i just din situation.

Sammanfattning för just dina omständigheter

Även om förväxlingsrisken mellan ditt företag och de välkända företagen inte gör sig tydlig, kan det vara så att det ur varumärkesrättslig synpunkt inte är okej att göra varumärkesparodier om ditt företag drar olämplig fördel vid användandet av en logotyp förknippat med ett välkänt företag. Detta gäller avsett om det är i parodisyfte av kommersiell karaktär eller bara som rolig reklam på sociala medier.

Förväxling mellan ditt företag och det parodierande varumärket bör alltså inte ske eftersom den komiska effekten vid sådana tillfällen oftast går förlorad och istället kan leda till förvirring för konsumenter.

Du bör alltså göra ett avvägande om ditt företag kommer att dra en olämplig fördel av användandet eller om det sker till nackdel för det välkända varumärket. Du väljer själv om du vill ta risken, men du bör vara medveten om att olika typer av sanktioner kan aktualiseras vid varumärkesintrång. Exempel på sanktioner är förbud förenat med vite för att förhindra fortsatt intrång (8 kap. 3 § VmL) och skadestånd (8 kap. 4 § VmL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare