FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2021

Får man köra köra om i en kö med en moped eller motorcykel?

Får man vid ett trafikljus eller annan trafikstockning köra runt bilarna i kön framför om man åker på en moped eller motorcykel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är svårt att säga att det är förbjudet eller att det är tillåtet. Det kan göras inom ramen för vad trafikreglerna tillåter. Ledning kan sökas i trafikförordningen.

Vid en omkörning måste du iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Du som trafikant får inte uppträda så att du i onödan hindrar eller stör annan trafik (2 kap. 1 § trafikförordningen) och vid en omkörning ska betryggande avstånd i sidled lämnas mellan ditt fordon och det fordon som körs om (3 kap. 33 § trafikförordningen).

Du måste alltså ha ett säkerhetsavstånd till fordonet du kör om och med hänsyn till omständigheterna iaktta den omsorg och varsamhet som krävs i den enskilda situationen. Du har dock ingen självklar rätt att köra om i en kö. Det blir en bedömning från situation till situation.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare